Stichting BrandstofverliesToyota is in het gelijk gesteld in de rechtszaak die Stichting Brandstofverlies tegen de importeur Louwman & Parqui had aangespannen vanwege 'misleidende verbruikscijfers' vandaag werd deze uitspraak door de rechter gedaan. 

De uitspraak van de rechter luidt als volgt: "De Europese verbruikscyclus is ontwikkeld om het de consument mogelijk te maken het verbruik van auto’s onderling met elkaar te vergelijken – op basis van gelijke meetomstandigheden. De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die gecommuniceerd mogen worden, dus handelt de Toyota-importeur juist." De rechter geeft daarmee dus aan dus de eis van de stichting Brandstofverlies (namelijk om de verbruikcijfers te communiceren op basis van de praktijkcijfers) ongegrond is. De consument wordt misleid omdat het gecommuniceerde verbruikcijfer vrijwel nooit wordt gehaald. Het praktijk verbruik valt vrijwel altijd een stuk hoger uit dan dat de importeurs communiceren. Een enkele uitzondering daar gelaten. Misleiding is dat volgens de stichting brandstofverlies. 

Louwman en Parqui is in eerste instantie het doelwit van de stichting brandstofverlies en hiervoor hadden ze meerdere redenen. vanwege haar voorbeeldfunctie als grootste merk ter wereld en bovendien is een groot gedeelte van Toyota's verkochte auto's hybrides. Bij juist dit type auto is het verschil tussen verbruik dat gecommuniceerd wordt en het practijk verbruik, zeer groot.

 

Stichting Brandstofverlies meld in een reactie: "We zijn uiteraard teleurgesteld, we staan nog steeds achter onze mening over het verschil tussen de fabrieksopgave en het praktijkverbruik. We bestuderen de komende tijd de uitspraak van de voorzieningenrechter en dan beraden we ons vervolgens op eventuele vervolgstappen."

    02-06-2014 00:00