-
Veelgestelde vragen
Vraag hieronder uw vrijblijvende offerte aan. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Vragen over Autogordels
Kan ik de automatische 3 puntsgordel toepassen?
De 3-puntsgordel in ons assortiment is universeel, welke in de meeste voertuigen te monteren is, echter wanneer de gordel gekoppeld is aan een (zij)airbag is deze helaas niet te plaatsen. Dan moeten wij u verwijzen naar de dealer. Tevens dient de cassette van de gordel 90° (dus verticaal) geplaatst te worden, alleen wanneer deze verticaal geplaatst is zal de gordel ontkoppelen en afrollen. De 3-puntsgordel is geschikt om aan de deurstijl te monteren, zolang de cassette maar verticaal (90°) gemonteerd wordt.
Wanneer u de gordel op de achterbank wenst toe te passen is het dus raadzaam om te kijken of de cassette van de gordel verticaal of horizontaal geplaatst is.
Deze automatische 3-puntsgordel kan zowel bij de bestuurderszijde geplaatst worden als wel bij de passagierszijde.
De 3-puntsgordel is leverbaar met ontvanger of zonder ontvanger. http://www.gordelspecialist.nl/veiligheidsgordel3puntsgordelautomatisch-3 De bundels voor een gordel met receiver vindt u eronder op dezelfde pagina.
Wanneer u de gordel op de achterbank wenst toe te passen is het dus raadzaam om te kijken of de cassette van de gordel verticaal of horizontaal geplaatst is.
Deze automatische 3-puntsgordel kan zowel bij de bestuurderszijde geplaatst worden als wel bij de passagierszijde.
De 3-puntsgordel is leverbaar met ontvanger of zonder ontvanger. http://www.gordelspecialist.nl/veiligheidsgordel3puntsgordelautomatisch-3 De bundels voor een gordel met receiver vindt u eronder op dezelfde pagina.
Ik krijg mijn gordel niet afgerold
Op de 3 punts gordels zit een omrol beveiliging. Dat houdt in dat hij bij het omrollen van de auto (of niet recht staan van de auto) blokkeert en u dus door de gordel op uw stoel gehouden wordt in geval van zo'n ongeluk. Hier zorgt een kogelgewichtje voor in de oprol automaat.
- Het is dus van belang dat u de oprol automaat precies verticaal houdt(zoals hij ook gemonteerd moet worden in de auto) want alleen dan rolt hij af.
- Het is dus van belang dat u de oprol automaat precies verticaal houdt(zoals hij ook gemonteerd moet worden in de auto) want alleen dan rolt hij af.
Monteren jullie ook?
Wij leveren alleen gordels en onderdelen voor gordels. Monteren kunt u het beste lokaal via uw eigen autobedrijf regelen of zelf uitvoeren wanneer u hier handig mee bent.
Hoe moeten gordels gemonteerd zijn? Wat zijn de eisen vanuit de overheid - artikelwetboek
BRON: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2022-01-01#search_highlight0 d.d. 25.01.2022
Artikel 5.2.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Leden 1 en 2: visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een doorlopende bank geen (heup)gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats en behoeft geen (heup)gordel te zijn aangebracht. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
6. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Artikel 5.3.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor:
a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en
b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen. Visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een bank geen gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen, zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bedrijfsauto en bedrijfsauto’s met een in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km/h. Visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bedrijfsauto. Visuele controle.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, moet bij een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
6. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van bedrijfsauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 5 en 6: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. Indien het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft, wordt in geval van twijfel een rijproef uitgevoerd.
Artikel 5.3a.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Bussen die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen en T100-bussen, moeten zijn voorzien van gordels voor:
a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en Visuele controle. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1,30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.
2. In afwijking van het eerste lid, moeten de volgende bussen zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen: Leden 2 en 3: visuele controle.
a. bussen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg die na 30 september 2002 in gebruik zijn genomen, en
b. bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen.
3. Het eerste en tweede lid is niet van toepassing op:
a. bussen welke uitsluitend zijn goedgekeurd volgens klasse A, klasse I en klasse II;
b. bussen waarbij de klasse niet is vastgesteld en die beschikken over staanplaatsen;
c. klapstoelen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bus;
d. zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bus.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, moet bij een bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
6. De vloer, handvatten en handrails van bussen die beschikken over staanplaatsen, moeten deugdelijk zijn uitgevoerd. Visuele controle.
7. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van bussen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 7 en 8: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. Indien het een bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft, wordt in geval van twijfel een rijproef uitgevoerd.
Artikel 5.5.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen met een gesloten carrosserie, die na 16 juni 2003 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Leden 1 tot en met 3: visuele controle.
2. Driewielige motorrijtuigen met een gesloten carrosserie, die na 31 december 1989 doch voor 17 juni 2003 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaand voertuig.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
6. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 6 en 7: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.
7. De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
Artikel 5.6.47
•
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen op meer dan twee wielen met een gesloten carrosserie en een ledige massa van meer dan 250 kg, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen. Leden 1 en 2: visuele controle.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen.
3. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
4. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Artikel 5.7.47
Eisen Wijze van keuren
Indien een motorrijtuig met beperkte snelheid is voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel. Indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
Artikel 5.7a.47
•
Eisen Wijze van keuren
Indien mobiele machines zijn voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering.
Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
Artikel 5.8.47
Eisen Wijze van keuren
1. Indien landbouw- of bosbouwtrekkers zijn voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel. Indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
2. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van landbouw- of bosbouwtrekkers in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 2 en 3: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.
3. De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van landbouw- of bosbouwtrekkers in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect vertonen.
Artikel 5.10.47
Eisen Wijze van keuren
Indien een gehandicaptenvoertuig is voorzien van gordels, moeten deze deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Artikel 5.2.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Personenauto’s die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Leden 1 en 2: visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een doorlopende bank geen (heup)gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats en behoeft geen (heup)gordel te zijn aangebracht. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
6. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Artikel 5.3.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Bedrijfsauto’s, die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor:
a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en
b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen. Visuele controle. Indien in het middelste gedeelte van een bank geen gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet aangemerkt als zitplaats. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen, zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bedrijfsauto en bedrijfsauto’s met een in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km/h. Visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bedrijfsauto. Visuele controle.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, moet bij een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
6. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van bedrijfsauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 5 en 6: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. Indien het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft, wordt in geval van twijfel een rijproef uitgevoerd.
Artikel 5.3a.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Bussen die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen en T100-bussen, moeten zijn voorzien van gordels voor:
a. de zitplaats van de bestuurder en de ernaast gelegen naar voren gerichte zitplaatsen, en Visuele controle. In geval van een kampeerwagen is de controle beperkt tot de voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen voor zover deze zijn voorzien van gordels.
b. de overige naar voren gerichte zitplaatsen indien op een afstand van maximaal 1,30 m voor de rugleuning van deze zitplaats zich geen veiligheidsscherm of rugleuning van een ervoor gelegen zitplaats bevindt.
2. In afwijking van het eerste lid, moeten de volgende bussen zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen: Leden 2 en 3: visuele controle.
a. bussen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg die na 30 september 2002 in gebruik zijn genomen, en
b. bussen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen.
3. Het eerste en tweede lid is niet van toepassing op:
a. bussen welke uitsluitend zijn goedgekeurd volgens klasse A, klasse I en klasse II;
b. bussen waarbij de klasse niet is vastgesteld en die beschikken over staanplaatsen;
c. klapstoelen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bus;
d. zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande bus.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie, is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, moet bij een bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
6. De vloer, handvatten en handrails van bussen die beschikken over staanplaatsen, moeten deugdelijk zijn uitgevoerd. Visuele controle.
7. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van bussen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 7 en 8: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. Indien het een bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft, wordt in geval van twijfel een rijproef uitgevoerd.
Artikel 5.5.47
•
Eisen Wijze van Keuren
1. Driewielige motorrijtuigen met een gesloten carrosserie, die na 16 juni 2003 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Leden 1 tot en met 3: visuele controle.
2. Driewielige motorrijtuigen met een gesloten carrosserie, die na 31 december 1989 doch voor 17 juni 2003 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen.
3. Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaand voertuig.
4. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging is het bepaalde in bijlage VIII, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
5. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
6. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 6 en 7: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.
7. De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
Artikel 5.6.47
•
Eisen Wijze van keuren
1. Bromfietsen op meer dan twee wielen met een gesloten carrosserie en een ledige massa van meer dan 250 kg, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor alle naar voren gerichte zitplaatsen. Leden 1 en 2: visuele controle.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op klapstoelen.
3. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
4. De gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Artikel 5.7.47
Eisen Wijze van keuren
Indien een motorrijtuig met beperkte snelheid is voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel. Indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
Artikel 5.7a.47
•
Eisen Wijze van keuren
Indien mobiele machines zijn voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering.
Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
Artikel 5.8.47
Eisen Wijze van keuren
1. Indien landbouw- of bosbouwtrekkers zijn voorzien van gordels, moeten deze:
a. deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van de gordel wordt niet gezien als een beschadiging; en
b. zijn voorzien van een goed werkende sluiting en blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. – Onderdeel a: visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken.
– Onderdeel b: visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme, wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel. Indien dit geen uitsluitsel biedt, moet tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel worden gecontroleerd.
2. De waarschuwingsinrichting van het gordelspansysteem en gordelkrachtbegrenzingssysteem van landbouw- of bosbouwtrekkers in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Leden 2 en 3: visuele en auditieve controle. Wanneer na het starten van de motor een optisch of akoestisch waarschuwingssignaal wordt afgegeven dat het systeem niet goed functioneert, wordt ervan uitgegaan dat niet aan deze eis is voldaan. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.
3. De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van landbouw- of bosbouwtrekkers in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect vertonen.
Artikel 5.10.47
Eisen Wijze van keuren
Indien een gehandicaptenvoertuig is voorzien van gordels, moeten deze deugdelijk zijn bevestigd en mogen deze niet zijn beschadigd. Het pluizen van een gordel wordt niet gezien als een beschadiging. Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt, wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd.
Hoe weet ik welke lengte 3 puntgordel ik nodig heb?
De lengte buiten de cassette is bepalend welke lengte passend is. Meet de lengte omhoog van de oprolcassette naar het schoudermontage punt en van het schoudermontage punt naar het eindmontage punt. Zonder dat er iemand in de stoel zit is de lengte buiten de cassette belangrijk.
Bij de 3 meter gordel zit er 60 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 60 cm of langer zijn.
Bij de 3,5 meter gordel (XL) zit er 100 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 110 cm of langer zijn.
Bij de 4 meter gordel (XXL) zit er 150 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 160 cm of langer zijn.
Bij de 3 meter gordel zit er 60 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 60 cm of langer zijn.
Bij de 3,5 meter gordel (XL) zit er 100 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 110 cm of langer zijn.
Bij de 4 meter gordel (XXL) zit er 150 cm aan band buiten de cassette welke op spanning weg gespannen dient te worden. De gemeten afstand moet 160 cm of langer zijn.
Ik heb een auto van het merk ..... model .... uit bouwjaar ..... Welke gordel heb ik nodig?
Om te bepalen welke gordel u nodig heeft, is het belangrijk om te controleren of uw originele gordel speciale aansluitingen heeft, zoals een elektronische aansluiting voor een airbagsysteem in de deurstijl of een patroon op de cassette.
Universele 3-puntsgordel: Als uw gordel geen speciale aansluitingen heeft, kunt u onze universele 3-puntsgordel gebruiken. Deze is verkrijgbaar in drie lengtes (3 meter, 3,5 meter en 4 meter). Om de juiste lengte te bepalen, meet u de afstand van de cassette tot het schoudermontagepunt en van het schoudermontagepunt tot het eindmontagepunt, zonder dat er iemand in de stoel zit. Zorg ervoor dat de cassette van de gordel verticaal (90°) gemonteerd wordt.
Gordelbandvervanging: Als uw gordel wel een stekker aansluiting of ontstekingspatroon op de cassette heeft, kunt u gebruik maken van onze gordelbandvervanging service. Dit is ook een goede optie als uw gordel geen verticale montagehoek van 90° heeft.
Revisie: Als uw gordel een mechanisch defect heeft, geblokkeerd is, of geactiveerd is, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden voor revisie te bespreken.
Universele 3-puntsgordel: Als uw gordel geen speciale aansluitingen heeft, kunt u onze universele 3-puntsgordel gebruiken. Deze is verkrijgbaar in drie lengtes (3 meter, 3,5 meter en 4 meter). Om de juiste lengte te bepalen, meet u de afstand van de cassette tot het schoudermontagepunt en van het schoudermontagepunt tot het eindmontagepunt, zonder dat er iemand in de stoel zit. Zorg ervoor dat de cassette van de gordel verticaal (90°) gemonteerd wordt.
Gordelbandvervanging: Als uw gordel wel een stekker aansluiting of ontstekingspatroon op de cassette heeft, kunt u gebruik maken van onze gordelbandvervanging service. Dit is ook een goede optie als uw gordel geen verticale montagehoek van 90° heeft.
Revisie: Als uw gordel een mechanisch defect heeft, geblokkeerd is, of geactiveerd is, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden voor revisie te bespreken.
Gordelband vervangen
Hoe gaat dit in zijn werk?
Wanneer uw originele gordel elektronische aansluitingen t.b.v. Airbag, gaspatroon of gordelspanner bevat dan is kan de gordelbandvervanging een opossing zijn voor uw gordel wanneer de APK is afgekeurd vanwege een rafel of beschadiging aan de gordelband.
U kunt deze service op onze site bestellen, https://www.gordelspecialist.nl/Gordelband-vervangen, u ontvangt van ons een pakbon welke u bij uw pakket dient te voegen. Tevens ontvangt u ook een verzendlabel waarmee u uw pakket kosteloos bij PostNL kunt aanbieden.
Zodra het pakket bij onze reparatieafdeling binnen is zullen wij de gordelband vervangen en dezelfde werkdag weer aanbieden bij PostNL. U ontvangt van ons een bericht zodra uw pakket weer onderweg is, met Track & Trace code zodat u uw pakket kunt volgen.
Gemiddelde verwerkingstraject van deze service is 2-3 WERKdagen.
U kunt deze service op onze site bestellen, https://www.gordelspecialist.nl/Gordelband-vervangen, u ontvangt van ons een pakbon welke u bij uw pakket dient te voegen. Tevens ontvangt u ook een verzendlabel waarmee u uw pakket kosteloos bij PostNL kunt aanbieden.
Zodra het pakket bij onze reparatieafdeling binnen is zullen wij de gordelband vervangen en dezelfde werkdag weer aanbieden bij PostNL. U ontvangt van ons een bericht zodra uw pakket weer onderweg is, met Track & Trace code zodat u uw pakket kunt volgen.
Gemiddelde verwerkingstraject van deze service is 2-3 WERKdagen.
Wanneer krijg ik mijn verzendlabel?
Deze ontvangt u altijd op dezelfde werkdag voor 17.00 uur. LET OP: niet het pakket verzenden zonder ons verzendlabel en pakbon.
Bedrijven
Kan ik als bedrijf korting krijgen?
Wederverkopers kunnen bij ons korting krijgen. Mail uw volledige bedrijfsgegevens (KVK nummer, Bedrijfsnaam, Adres, Telefoonnummer, Mail adres, IBAN en BTW nummer) op klantenservice@gordelspecialist.nl (of via het contact formulier op de website). Wij maken dan een inlog voor u aan met uw korting daaraan gekoppeld. Na inloggen worden dan direct uw netto prijzen zichtbaar. Naarmate uw besteding per jaar oploopt ontvangt u meer korting bij ons.
Mijn vraag staat er niet bij.
Kan ik ook telefonisch contact leggen?
Dat kan ook, via 085-0601450. Wij zijn telefonisch bereikbaar dinsdag t/m vrijdag van 15.00 tot 17.00 uur. Heeft u buiten deze tijden een vraag, stel ze ons per mail of Whatsapp. Zie menu item "contact" voor meer informatie.
Wat is de levertijd?
We verzenden alles met PostNL. Hierdoor is binnen Nederland meestal binnen 1 dag geleverd. Buitenland varieert tussen 2-5 werkdagen.
Retouren / klachten
Hoeveel dagen kan ik mijn producten retour sturen?
U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Stuurt u een deel van de order retour dan wordt alleen het aankoopbedrag van de geretourneerde producten vergoed en niet de verzendkosten.
Mijn order is ouder dan 14 dagen, kan ik toch nog mijn producten terug sturen?
Mits in nieuwstaat en ongebruikt doen we daar niet moeilijk over. Stuur in dat geval even een mail naar klantenservice@gordelspecialist.nl met uw ordernummer en de reden van retour. Zij zullen dan beoordelen of er alsnog een retour formulier voor u wordt aangemaakt.
Mijn product is kapot. Wat kan ik doen om een nieuwe te krijgen?
Dat is vervelend en lossen we uiteraard voor u op. Voor een defect product kunt u contact opnemen met de klantenservice via mail, telefoon of Whatsapp. Zij zullen u verder helpen.
Kan ik mijn product(en) ook ruilen?
Jazeker. Dat kunt u aangeven wanneer u uw retour aanmeld. U kunt ook gewoon aangeven het aankoopbedrag terug te willen en dan kunt u op elk moment een nieuwe bestelling plaatsen voor het andere product. Het aankoopbedrag wordt zo snel mogelijk (meestal binnen 3-4 werkdagen) retour gestort op uw rekening.
Is het retourneren gratis?
De kosten voor het retour zenden van uw huisadres naar ons zijn voor eigen rekening. Wij kunnen met onze marges helaas geen kosteloos retourneren aanbieden.
Waar moet ik mijn producten naar toe sturen?
Nadat u uw retour hebt aangemeld via het menu retour/klachten ontvangt u meteen een formulier om te printen met het juiste adres en retour nummer.
Hoe snel kan ik mijn aankoopbedrag terug verwachten?
Na ontvangst en controle zullen wij vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na ontvangst van uw retour terugstorten. Meestal is dit al binnen 3 a 4 werkdagen terug gestort.
Wat als ik mijn klacht niet met jullie opgelost krijg?
Dat lijkt ons onwaarschijnlijk maar leidt contact met onze klantenservice onverhoopt toch niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om je geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
Gordelplicht in auto's
Gordelplicht
Gordelplicht en evt. uitzonderingen
Maar hoe werkt het als er geen autogordels in het voertuig aanwezig zijn? Het bouwjaar van het voertuig is belangrijk bij het beantwoorden van deze vraag. Oudere auto's hebben soms geen of te weinig autogordels. De wet maakt in deze gevallen dan ook een uitzondering. Hieronder een overzicht met de verplichting voor autogordels naar bouwjaar.
Bouwjaar voor 1-1-1971 : geen verplichting voor autogordels
Bouwjaar na 1-1-1971 : verplichte autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen.
Bouwjaar na 31-12-1989 :op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank. Heeft een plaats geen autogordel, dan is dit geen zitplaats!
Bouwjaar na 1-1-1995 :op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn
Let op: kinderen die jonger zijn dan drie jaar mag je nog steeds niet (los) vervoeren. Gebruik voor hen een kinderbeveiligingsmiddel. Maar ook hier geldt: niet meer dan één persoon per zitplaats. Kinderen onder de 12 jaar mogen nooit zonder gordel of kinderbeveiligingsmiddel op de voorbank zitten.
Bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/gordelplicht
Maar hoe werkt het als er geen autogordels in het voertuig aanwezig zijn? Het bouwjaar van het voertuig is belangrijk bij het beantwoorden van deze vraag. Oudere auto's hebben soms geen of te weinig autogordels. De wet maakt in deze gevallen dan ook een uitzondering. Hieronder een overzicht met de verplichting voor autogordels naar bouwjaar.
Bouwjaar voor 1-1-1971 : geen verplichting voor autogordels
Bouwjaar na 1-1-1971 : verplichte autogordels op de plaats van bestuurder en alle zitplaatsen naast de bestuurder als die aan een portier grenzen.
Bouwjaar na 31-12-1989 :op alle naar voren gerichte zitplaatsen moet een autogordel aanwezig zijn, dus ook op de achterbank. Heeft een plaats geen autogordel, dan is dit geen zitplaats!
Bouwjaar na 1-1-1995 :op zowel naar voren als naar achteren gerichte zitplaatsen moeten autogordels aanwezig zijn
Let op: kinderen die jonger zijn dan drie jaar mag je nog steeds niet (los) vervoeren. Gebruik voor hen een kinderbeveiligingsmiddel. Maar ook hier geldt: niet meer dan één persoon per zitplaats. Kinderen onder de 12 jaar mogen nooit zonder gordel of kinderbeveiligingsmiddel op de voorbank zitten.
Bron: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersregels/gordelplicht
Gordel dragen in oldtimer?
Volgens het reglement verkeersregels en verkeerstekens (artikel 59 lid 1) moeten veiligheidsgordels die in een voertuig gemonteerd zijn ook gedragen worden. Het bouwjaar van het voertuig doet daar niets aan af.
Het bouwjaar dient slechts ter vaststelling of er gordels in het voertuig gemonteerd moeten zijn volgens het Voertuigregelement.
Dus ook als er in een voertuig van voor 1 januari 1971 gordels zitten, dient men deze te dragen.
Het bouwjaar dient slechts ter vaststelling of er gordels in het voertuig gemonteerd moeten zijn volgens het Voertuigregelement.
Dus ook als er in een voertuig van voor 1 januari 1971 gordels zitten, dient men deze te dragen.