Ontstaan van de autogordel

De ontwikkeling van de autogordel gaat terug tot de jaren 50 van de 20e eeuw. In de jaren voor de introductie van de autogordel werden voertuigen voornamelijk beschermd door stevige constructies, zoals stevige dashboards en stevige stoelen. In de jaren 50 begonnen ingenieurs echter te experimenteren met de idee om de inzittenden van een voertuig te beschermen door middel van een gordel die zich automatisch aanspande bij een botsing.

Patent autogordel

Een van de eerste patenten voor een autogordel werd in de Verenigde Staten in 1952 uitgegeven aan Roger W. Griswold en Hugh DeHaven. Hun ontwerp was een driepuntsgordel die zich automatisch aanspande bij een botsing. Echter, het duurde nog een aantal jaren voordat de autogordel werd geaccepteerd als een standaard veiligheidsfeature in voertuigen.

Begin plaatsen autogordel in nieuwe voertuigen

In de jaren 60 begonnen autofabrikanten autogordels te installeren in hun voertuigen, maar deze werden vaak gezien als een optioneel extraatje. In de jaren 70 begonnen staats- en nationale regeringen echter wetgeving te introduceren die autogordels verplicht stelde in nieuwe voertuigen. Dit heeft ertoe geleid dat de autogordel nu een standaard veiligheidsfeature is in bijna alle nieuwe voertuigen.

Innovaties autogordel

Tot slot, tegenwoordig worden er steeds innovatievere vormen van autogordels ontwikkeld, zoals de zogenaamde "pretensie" autogordels die zich automatisch aanspannen zodra de bestuurder de rempedalen indrukt, of de zogenaamde "airbag gordels", die zich aanspannen zodra de airbags zich inflaten bij een botsing.

    26-01-2023 11:57